zondag 4 december 2011

Taart 9: sinaasappel-ricottataart


Appeltjes van oranje!


Achtergrond
Mijn vorige taart was mislukt. Daarom had ik mijn collega’s nog niet kunnen verblijden met één van mijn overheerlijke baksels. Reden dus voor een herkansing!
Omdat ik niet helder had waarom de citroen-limoenschuimtaart niet is gelukt, heb ik een ander recept uitgekozen. Wel in de sferen van citrusfruit, maar nu met sinaasappel.

Recept
Ook dit recept heb ik uit mijn Grote-Taarten-Boek gehaald. De taart bestaat uit dezelfde elementen: het basis recept voor zoete taartdeeg en het recept voor de vulling.
Voor de vulling is het volgende nodig:
-          2 grote eieren
-          1 grote eidooier
-          375 gr ricotta
-          100 gr poedersuiker
-          2 tl fijngeraspte sinaasappelschil
-          250 ml volle slagroom
-          1,5 el grandmarnier

Bakproces
Het bakproces verliep vergelijkbaar met de vorige taart. Eerst moest de bodem worden gemaakt zodat deze kan worden gevuld met een sinaasappelricotta-mengsel.
De bodem
Het bakken van de bodem was wederom een uitdaging. Ook deze keer bleef het deeg wat nattig,
waardoor het niet aan de de rand van de bakvorm bleef plakken. Daarom heb ik de bodem gevuld met aluminiumfolie dat als versteviging diende. Na 10 minuten kwam de bodem mooi goudbruin uit de oven.
            De vulling
Het maken van de vulling betekent eigenlijk dat je alles bij elkaar in een kom gooit, mengt en dan op de voorgebakken bodem doet. EasyPeasy! Het geheel hoeft dan maar 20 minuten in de oven en is klaar om te worden geconsumeerd.

Conclusie
Een redelijk gemakkelijke taart om te maken met een overheerlijke vulling! Doordat er ricotta in zit in plaats van roomkaas (zoals bij een cheesecake) is de vulling luchtig en iets anders van textuur. Beter en zeker zo lekker!
Ook mijn collega’s waren zeer positief over de taart en met z’n allen hebben we genoten van een frisse, luchtige taart met een iets te dikke bodem. 


PS. mocht je interesse hebben in het recept? Vraag ernaar en ik kan het naar je mailen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten