zondag 4 december 2011

Taart 8: limoen-citroenschuimtaart


Mislukt!?


Achtergrond
Op 24 september heb ik de mooie leeftijd van 27 jaar bereikt. En als je jarig bent moet je natuurlijk trakteren. Dus heb ik niet alleen voor m’n dansbuddies muffins gemaakt, maar voor m’n collega’s heb ik alles uit de kast getrokken om mijn allereerste schuimtaart te maken!

Recept
Als verjaardagskado heb ik een boek vol met taartrecepten gekregen: ideaal. En uit dit boek komt dan ook het recept voor de citroen-limoenschuimtaart.
Het recept bestaat uit twee delen; een deel voor de bodem en een deel voor de vulling. De bodem ga ik niet uitleggen, maar voor het bakproces en de uitkomst daarvan ga ik het recept van de vulling wel vertellen:
-          200 gr kristalsuiker
-          60 ml  vers geperst limoensap
-          60 ml vers geperst citroensap
-          2 tl fijngeraspte limoenschil
-          2 tl fijngeraspte citroenschil
-          6 eieren, gesplitst
-          125 gr koude boter in blokjes
-          ½ tl vanille-essence

Bakproces
Dit keer geen taart die ik even snel in elkaar kon draaien... Het proces bestond uit twee delen; het maken en bakken van de bodem en daarna het bereiden van de vulling en de schuimlaag.
De bodem
Het bakken van de bodem was mijn eerste uitdaging. Het leek zo gemakkelijk, maar het deeg bleef een beetje nattig waardoor het niet aan de de rand van de bakvorm bleef plakken. Daarom heb ik de bodem gevuld met aluminiumfolie dat als versteviging diende. Na 10 minuten kwam de bodem mooi goudbruin uit de oven.
           De vulling
Allereerst moest de laag die onder het schuim komt worden gemaakt. Hiertoe moesten 5 eidooiers worden losgeklopt en worden gemengt met het citroen- en limoensap. Dit geheel moest boven een pan worden gehangen met water dat net tegen de kook aan is. Het mengsel werd verwarmt en moest al roerend indikken. Dit ging helaas niet zo gemakkelijk... Het duurde heel erg lang voordat het iets dikker werd. Op een gegeven moment was ik er klaar mee en ben ik verder gegaan. De volgende stap was het toevoegen van blokjes boter die één voor één moesten oplossen in het mengsel. Wanneer dit was gelukt was de bodemvulling klaar. Het geheel gaat op de bodem en nu was het nog een kwestie van eiwitten tot schuim kloppen, het schuim op de vulling doen en het geheel een 10 minuten in de oven zetten. Het resultaat zag er best goed uit, dus ik ben lekker gaan slapen.

Maandagochtend was ik klaar om naar kantoor te gaan, klaar om mijn collega’s te verrassen met deze (hopelijk) overheerlijke taart. Echter, toen ik de taart oppakte leek er iets te bewegen in de taart... Na een paar zachtjes heen en weer bewegen van de taart werd duidelijk dat de laag onder het schuim nog vloeibaar was! Dus de eidooiers hadden een hele nacht in de kamer gestaan zonder dat deze in een vaste substantie was veranderd... Ik heb heel even getwijfeld, maar ja, deze taart kon natuurlijk echt niet meer worden opgegeten!
Dus, dit was mijn eerste echt mislukte taart en mijn collega’s moesten nog even op hun traktatie wachten! L

Conclusie
Citroen-limoenschuimtaart klinkt overheerlijk! Maar of het nou ook echt lekker is.... geen idee! Helaas is de taart mislukt en heb ik deze niet kunnen proeven. Waar het precies is misgegaan, geen idee. Maar, misschien dat ik deze taart nog eens in de herkansing gooi.

De volgende taart zal mijn collega’s wel blij maken! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten