zondag 4 december 2011

Taart 10: worteltjestaart mét citroenlaagje


Lekker en een beetje gezond! 


Achtergrond
Mijn allerliefste oom Appie is 16 oktober weer een jaartje ouder geworden. Ook hij heeft kunnen genieten van mijn ‘taarten-project’ met een speciaal voor hem geselecteerde taart. Het was wat lastig om te bedenken welke taart nou bij Appie past, want eigenlijk lust hij alles. Maar, een worteltjestaart leek me zeer geschikt! Bovendien was ik zelf erg nieuwsgierig naar deze taart. En het was echt een succesrecept!

Recept
Op internet zijn zeer veel recepten voor worteltjestaarten te vinden die allemaal net iets anders zijn. Uiteindelijk heb ik voor dit recept gekozen en ik kan het iedereen aanbevelen!
Naast een recept voor de taart heb ik nog gekeken naar welke topping het lekkerste zou zijn. Van dit recept heb ik slechts de topping gebruikt: lekker!

Bakproces
Voordat je aan de slag kunt met het beslag van deze taart, moet je toch echt eerst de wortels raspen...! En aangezien ik geen fancy keukentools heb, heb ik de wortels met de hand geraspt. Op zich niet heel erg om te doen, maar het kost je wel wat tijd.
Nadat deze klus was geklaard, heb ik de bloem, kaneel, bakpoeder en baksoda gemengd. Vervolgens heb ik de eieren met suiker en olie met elkaar gemengd. Deze worden met elkaar vermengd om daarna de wortels, walnoten en rozijnen toe te voegen. Dit beslag gaat in de vorm en als het goed is, is de cake dan na 35 minuten gaar.
Ik zeg, “als het goed is”, want helaas heeft het ietsjes langer geduurd voordat de cake daadwerkelijk gaar was... Wel zeker 30 minuten. Op zich niet heel erg, ware het niet dat ik deze cake om 01 uur ‘s nachts aan bakken was.

De topping bestond naast boter ook uit roomkaas. Een zeer goede combinatie! De roomkaas is heerlijk zacht en romig en door een klein beetje citroen-essence toe te voegen krijgt de topping een heerlijke frisse smaak.

Conclusie
Niet alleen ik ben ongelovelijk fan van dit recept, maar de rest van de familie ook! We hebben heerlijk genoten van een verrukkelijke taart.  En nadat we de verjaardag achter ons hadden gelaten, hebben ook andere bezoekers nog kunnen genieten van deze taart, met alleen maar lovende reacties achteraf. Dus, ga dit recept vooral zelf eens proberen!

Tot de volgende taart!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten