maandag 14 november 2011

Taart 7: vruchten kwarktaart


Zacht & Romig!

Achtergrond
Zondag 18 september werd Johan, de oudste broer van Thomas, 40 jaar. Johan viert nooit zijn verjaardag, dus ook dit jaar niet. Maar 40 jaar wordt iemand maar één keer, dus had Anja (zijn vrouw) een supriseparty geregeld. Voor deze gelegenheid heb ik een frisse en gezonde vruchten-kwarktaart gemaakt.

Recept
Deze taart is ontstaan uit gezond verstand en een recept dat ik als basis heb gebruikt voor de bodem.

Ingredienten
-          1 pak Bastonge koeken
-          50 gr boter
-          500 gr kwark
-          2 bananen
-          3 peren
-          Gelatine
-          sinaasappelsap

Bakproces
Een kwarktaart is simpel te maken én erg lekker! En dat zonder de oven nodig te hebben. Een ideale taart om snel te maken wanneer je niet veel tijd hebt. Natuurlijk moet de gelatine wel de kans krijgen om te stijven, wat de totale baktijd behoorlijk langer maakt. Maar hoe maak je deze snelle, gemakkelijke taart?
In de ideale situatie smelt je de boter en gooi je ondertussen de koekjes in de keukenmachine om fijn te malen. In mijn werkelijkheid is geen keukenmachine, dus ik stop de koekjes in een plastic zak en rol daar met de deegroller overheen. Wanneer de koekjes fijn zijn en de boter is gesmolten gaan deze samen in de bakvorm. De bodem van de taart is dan al klaar.
Tijdens het fijnmalen van de koekjes heeft de gelatine al staan weken. Deze heb ik opgelost met een beetje sinaasappelsap. De gelatine en de in stukken gesneden peren en bananen gaan door de kwark. Dit mengsel gaat in de vorm op de bodem, het geheel gaat in de koelkast en ruim een uur later is de taart klaar!

Conclusie
Een kwarktaart is erg lekker en gezond! Zeker op deze manier zonder toegevoegde suikers. Natuurlijk, wanneer ik bescuitjes zou gebruiken voor de bodem is het nog verantwoorder, maar ja, ik ben fan van Bastogne. J
De taart was een succes, al bleek er ook veel andere taart aanwezig te zijn bij de verjaardag van Johan. Dus aan het einde van de gezellige middag heb ik ongeveer de helft van de taart weer mee naar huis genomen. Gelukkig kwamen Rink en Karin ’s maandags eten en heb ik ook hun er blij mee kunnen maken. 

Tot de volgende taart! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten