dinsdag 27 december 2011

Taart 11 – Chocolade-perentaart



Schandalig Lekker!

Achtergrond
Het recept van deze taart heb ik geruild met Miranda van Rijssen voor mijn recept
van de Verantwoorde Speculaaskoek. Het klinkt overheerlijk: chocolade met noten
en peren! Volgens mij een taart voor een leuke,gezellige en vrouwelijke
gelegenheid...
Dit was de cocktailavond met de dames van Pythias op zaterdag 12 november. Met
enige regelmatig organiseren we een avondje vol drankjes en cocktails, lekkere
hapjes en gezelligheid. Deze keer naast alle lekkernijen ook nog eens een heerlijke
toetje, de chocolade-perentaart!

Recept
Een heerlijk recept dat ik jullie niet zal onthouden!
Ingrediënten:
150gr pure chocola
4 eieren
100 gr witte basterd
2 peren
125gr blanke amandelen
125gr blanke hazelnoten

Bakproces
In de voorbereiding op de bereiding van deze taart heb ik de noten gehakt, en ja,
ook deze keer zonder keukenmachine...
Nadat 120 gr chocolade au bain Marie aan het smelten is, kunnen de eieren worden\
gesplitst en de eiwitten stijf worden geklopt. Volgens wordt de suiker toegevoegd
aan de eieren en moet het mengsel worden geklopt totdat het mooi dik en glanzend
is. De rest van de chocolade (in kleine stukjes) worden vervolgens samen met de noten door het
eiwitmengsel geschept.
De overgebleven eidooiers moeten door de gesmolten chocolade geroerd waarna voorzichtig het
eitwitmengsel kan worden toegevoegd. De helft van het beslag gaat in de springvorm, hier leg je de
perenparten op om daarna de andere helft van het beslag er over heen te gieten. De taart gaat een
half uurtje de oven in op 170°C.
En dan komt er een overheerlijke taart te voorschijn! Een beetje cake-achtig, met lekkere nootjes en
stukken peer. De combinatie van peer en chocolade is erg goed! Maar goed, als vrouw vind ik
chocolade met al het fruit lekker, of beter, chocolade met alles is lekker! ;)

Conclusie
De taart heb ik geserveerd samen met de eerste cocktail van de avond: een lekkere en frisse rode
wijn cocktail. Heerlijk begin van een gezellig avond met naast een lekkere taart ook zeer lekkere
cocktails!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten