dinsdag 27 december 2011

Taart 12 – Verjaardagstaart Lena


Een cadeautje!


Achtergrond
Op 2 december is Lena 25 jaar geworden! Een halve Sarah verdient natuurlijk een cadeautje, dus die heb ik voor haar gemaakt.

Recept
Dit is de tweede slagroomtaart met marsepein die ik heb gemaakt. Dus nog steeds geen toptaart, maar zeer zeker behoorlijk goed gelukt! Én lekker, al zeg ik het zelf! ;)
Ik had de hele dag de tijd voor de taart, dus deze keer geen stress en op m’n gemakje heb ik de taart in elkaar kunnen zetten. Omdat ik het een beetje saai vond om weer hetzelfde basisrecept voor de biscuit (cake) te gebruiken, heb ik een ander recept geprobeerd. Hier zal ik verder niet op in gaan, want deze cake was een grote flop! Dus, in poging twee heb ik hetzelfde recept gebruikt als voor de vorige slagroomtaart, en met
succes.

Bakproces
Zoals aangegeven ging het bakken van de basiscake niet in één keer goed, maar de tweede poging met het vertrouwde recept leverde een mooie hoge cake op. Een ideale cake om om te toveren tot een cadeau.
Wanneer de cake helemaal is afgekoeld kan deze worden opgesneden om te vullen. Ik heb bij de Ikea een ideale tool gekocht zodat ik niet moeilijk hoef te doen met touwtjes. Zie de foto’s. J Omdat marsepein behoorlijk zoet is, heb ik er voor gekozen om de vulling zuur te maken. Met heerlijke lemon curd heb ik de beide delen van de taart besmeerd en weer op elkaar gezet. Daarna moet de taart worden besmeerd met botercrème , dat goedje bestaande uit boter en héél véél poedersuiker. Deze keer met een vleugje citroen voor een extra frisse smaak. Nadat de gehele taart met dit zoete goedje is besmeerd kan het grote kneden, uitrollen, snijden en afmeten van het marsepein beginnen.

De kleuren  van het cadeautje waren blauw en wit, en nee niet omdat dit de kleuren van Pythias zijn, maar omdat blauw de lievelingskleur van Lena is en omdat ook Qenouille de kleur blauw als dispuutskleur heeft...
Het bekleden van de taart is niet zo moeilijk: uitrollen van de blauwe marsepein (wél zorgen dat deze niet vast komt te zitten aan het aanrecht, anders kun je overnieuw beginnen) , deze over de taart leggen, strak strijken en het te veel aan marsepein wegsnijden. Een cadeau heeft natuurlijk een strik, dus zo ook dit bijzondere cadeautje. Een witte strik. Het maken van een strik blijkt gelukkig niet zo moeilijk als ik in eerste instantie dacht.Hoe het moet kan ik het beste laten zien. Dus ik verwijs naar m’n foto’s van het gehele proces.

Conclusie
Zo stressvol als ik de eerste marsepeintaart vond om te maken, zo relaxed was het nu. Verstand op nul, niet te veel over andere dingen nadenken en totale focus op het marsepein en het eindresultaat. Dat heeft gewerkt! Ik ben over deze taart een stuk tevredener dan de vorige. En zo hoort het ook, elke volgende taart zal weer een stukje beter gaan en mooier worden! Ga ik vanuit! J

Lena was blij en verrast met deze taart! Naast alle positieve reacties, heb ik natuurlijk zelf ook een stukje geproefd, en ja, het is een zoete taart, maar door citroen te gebruiken in de vulling en de botercrème had de taart ook een frisse touch. Ik was blij met het eindresultaat en we hebben een leuke en gezellige verjaardag gehad met veel vragen uit “30 seconds” en grote glazen wijn! Top! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten