zondag 14 augustus 2011

Taart 2: cheesecake a la Gordon Ramsay voor de ouders van Kim


Machtig lekker!

Achtergrond
Afgelopen weekend ben ik met mijn TCW-vriendinnetjes bij de ouders van Kim in Bemmel geweest. Onze afspraak viel samen met de Bemmelse Kermis en een barbecue van de ouders van Kim. Zowel zij als wij vonden het een leuk idee om dit te combineren en dus zijn we naar Bemmel gereisd. Omdat het nogal wat is om vijf giechelende en veel kletsende dames over de vloer te hebben, leek het me een goed idee om Mia en Toon te bedanken voor de gastvrijheid met een overheerlijke taart!

Recept
Ik heb een recept voor een cheesecake gevonden van Gordon Ramsay. Dit keer heb ik me volledig aan het recept gehouden! Dus geen toevoegingen van Nienke of ontbrekende ingrediënten.

Bakproces
Eigenlijk is een cheesecake een verbazingwekkend gemakkelijke taart om te maken. Het proces bestaat uit vier fases
1)      De bodem maken en bakken
2)      De vulling maken en in de vorm gooien
3)      Chocolade smelten en over de vulling gieten
4)      In de oven bakken en laten afkoelen
Zoals gezegd was het een easy-peasy proces. Omdat ik geen hakselmachine heb, heb ik de koekjes voor de bodem moeten verkruimelen op de ouderwetse manier: in een boterhamzakje fijn slaan met een pollepel. Goede en vooral nuttige manier om wat agressie kwijt te raken (mocht je die hebben). De kruimels vermeng je met wat gesmolten boter en de bodem kan in de vorm en in de oven. Een kwartier later is de bodem klaar. Terwijl deze afkoelde ben ik aan de slag gegaan met de vulling. Alles bij elkaar in een kom en mixen maar. Zo klaar! Het is een  heerlijk soepel mengsel dat je zo op de bodem giet. Dit eenmaal gedaan moet je even schudden en met de taartvorm op het aanrechtblad tikken zodat alle luchtbelletjes verdwijnen. De gesmolten chocolade heb ik met een lepel over de taart gegoten en huppa, klaar was hij om de oven in te gaan. Snel en gemakkelijk dus.

Na een half uur in de oven te hebben gestaan was het grote moment daar: hoe ziet de taart er uit en is ie al goed? In dit geval zag de taart er goed uit, maar hij was nog niet goed. Bij een cheese cake weet je dat hij goed is wanneer bij zachtjes schudden van vorm de binnenkant een beetje meebeweegt en de randen harder zijn en niet meebewegen. In mijn geval schudde de hele taart als een gek, vergelijkbaar met een drilpudding, en was hij dus nog niet klaar. Ik heb de oven een klein beetje hoger gezet en de taart nog 10 lange minuten gegeven. Lange minuten, want het was al laat in de avond en m’n ogen wilden niet meer open blijven.
Maar na die 10 minuten was de taart perfect en heeft hij de hele nacht kunnen afkoelen en nagaren.

Reis
De taart heeft een behoorlijke reis gemaakt. ’s Ochtends mee naar kantoor om daarna in de trein mee naar Bemmel te gaan. Bemmel ligt, voor de geïnteresseerden, vlakbij Nijmegen. Aangekomen bij de ouders van Kim, hebben we met z’n allen genoten van de taart! Cheese cake is een behoorlijk machtige taart, dus een klein stukje is al meer dan genoeg. Voordeel daarvan is dat je langer van de taart kunt genieten met meer mensen! 

Conclusie
Cheese cake is een machtige taart die wel erg lekker is! Bovendien is hij gemakkelijk te maken en kan er natuurlijk eindeloos mee worden gevarieerd. Allerlei vruchten in vulling en verschillende toppings zijn mogelijk, dus dit zal zeker niet de laatste cheesecake zijn die ik heb gemaakt!

Voor meer foto's van de taart, klik hier.

Groetjes, Nienke



1 opmerking:

  1. Ik heb hem geproefd afgelopen zaterdag :) Superlekker! en inderdaad heel machtig!

    Vind 't superleuk dat je dit doet! Ik ga ze zeker alle 52 volgen :)

    xxRomy

    BeantwoordenVerwijderen