zondag 21 augustus 2011

Taart 3: Slagroomtaart met marsepein voor een halve Sarah en een halve Abraham



Zoet, zoeter, ZOETST!

Achtergrond
Thomas en Annemiek zijn beiden 25 jaar geworden en hebben daarom een feestje gegeven in het leuke huisje van Thomas. Afgelopen zaterdag  ben ik daarom naar Haarlem gereisd om de dame en heer in kwestie te verrassen met een heerlijke taart van mij!
Deze keer heb ik gekozen voor een slagroomtaart met bekleding van marsepein. Voornamelijk omdat de plaatjes op internet van dergelijke taarten er fantastisch uit zien, maar toch ook wel om mezelf uit te dagen en te ervaren hoe lastig (of makkelijk) het is om zo’n taart zelf te maken.

Recept
Om deze taart te maken heb ik behoorlijk wat research gedaan. Kijkend naar de meest prachtige foto’s van taarten gemaakt van marsepein, bleek het iets lastiger te zijn om één goed recept te vinden. Daarom heb ik uiteindelijk een simpel recept gevolgd voor de cake en een perfect stappenplan voor het uitrollen en plaatsen van het marsepein.
Simpel gezegd; deze taart is een cake met vulling die vervolgens is bedekt met marsepein. Nu het bakproces van deze simpele taart!

Bakproces
Het bakken van deze taart is voornamelijk een lang proces! Het is niet zo moeilijk, maar je hebt wel wat geduld en precisie nodig... De volgende stappen worden doorlopen
1)      Cake bakken
2)      Cake vullen
3)      Dijkje bouwen en cake besmeren met botercreme
4)      Marsepein uitrollen en over de cake doen
   Bakken van de cake
Om de cake te maken heb ik een simpel recept gevolgd: het klutsen van 5 eieren met suiker (10 min lang!!!!) om vervolgens een mengsel van bloem en maizena toe te voegen. Het bijzondere van dit proces is dat de kom waarin de eieren worden geklutst in een bak met warm water moet staan. Eerlijk gezegd weet ik niet waarom dat moet... Iemand een suggestie?
De eieren en de suiker mengen zich tot een mooie schuimachtige massa die heel luchtig is, wat ook niet anders kan na 10 minuten mixen! Door het toevoegen van de bloem ontstaat er iets wat je een beslag kunt noemen: iet wat kleverig maar heel soepel. De cake gaat 45 min in de oven waarbij je de temperatuur langzaam moet laten oplopen tot 185⁰C.

   Vullen van de cake
Voordat je de cake kan vullen moet deze behoorlijk zijn afgekoeld: geduld hebben dus! De afgekoelde cake snij je doormidden (dit keer geen gebroken helften! Thanks voor de tip Eljo!) om deze met een jam naar keuze te besmeren en er dan een laag slagroom bovenop te smeren.

   Dijkje bouwen
En dan moet je een dijkje gaan maken! Een dijkje? Ja, een dijkje! J
Een dijkje wordt gemaakt van botercreme. Zoals de naam al zegt is het een creme op basis van roomboter met heel veel poedersuiker. De boter en poedersuiker (bijna een hele bus!) mix je voor minstens 10 minuten totdat er een romige, zachte en vooral hele zoete massa ontstaat. Met deze creme maak je een dijkje en smeer je de hele taart in. Het dijkje is een manier om er voor te zorgen dat de jam en slagroom niet in contact komen met het marsepein. Wanneer dit gebeurt trek het vocht van de vulling in de marsepein waardoor het kan verkleuren. Dit wil je natuurlijk niet. De hele taart smeer je in met botercreme zodat oneffenheden worden weggewerkt en eventueel vocht vanuit de cake en de vulling niet in contact komen met de marsepein.
Marsepein
En dan begint de laatste en tevens meest spannende stap! Ik had 2 repen marsepein in de kleuren groen en geel van de Xenos. Als basiskleur heb ik voor geel gekozen. De marsepein moet je uitrollen, waarbij de vraag natuurlijk is: hoe groot moet ik het stuk marsepein maken zodat deze de hele taart bekleed? De gebruikte formule:
Hoogte + doorsnee + 4 cm extra = doorsnee van plak marsepein.
De uitgerolde marsepein heb ik over m’n onderarm gedaan om dan langzaam over de taart te laten zakken. Je moet de marsepein goed glad strijken, dan netjes afsnijden en Klaar is Kees!

   Decoratie
Nouja, klaar... Bijna dan! Alleen een gele taart is wat saai, maar eerlijkheid gebied mij te bekennen dat ik niet veel zin meer had om een uitgebreide versiering te maken. Dus ik heb mooie groene rondjes rondom de 25 van botercreme gedaan en vond het voor een eerste taart met marsepein dikke prima zo!

Conclusie
Deze mooie taart is erg slecht voor je lijn! Heel veel boter en suiker en dan ook nog eens marsepein... Maar, ik heb veel positieve reacties ontvangen, dus hij zal wel lekker zijn geweest! Zelf vond ik de cake niet zo lekker, dus voor de volgende marsepein-taart ga ik op zoek naar een ander cake-recept. Een andere les is dat ik voor het bakken van deze taart niet alle stappen achter elkaar moet doorlopen. Zoals gezegd, dat duurt best wel lang en ik vond het minder prettig. Daarom, voor een volgende keer zal ik een dag eerder alvast de cake bakken.
Omdat ik een volgende taart nog mooier wil maken, zal ik meer aandacht besteden aan de versiering. Dit is precies werk en daarom is het waarschijnlijk verstandig om dit op een rustig moment te doen. Door de stappen te verspreiden is het maken van de taart slechts een kwestie van alles samenvoegen...! Dat is het idee!

Er is maar een manier om dat idee te testen en dat is het uitvoeren! Dus ergens tussen nu en taart 52 zal nog een slagroom/marsepein-taart worden gemaakt!

Voor meer foto’s klik hier.

Groetjes, Nienke

2 opmerkingen:

  1. Hij was errug lekker en is helemaal opgekomen! Ook terug van het stappen was het nog een welkome versnapering:) Tnx nienke!! Ben benieuwd naar je volgende taarten!! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig Nienke! Mijn zus is ook helemaal into de marsepein cake's bakken. Ik heb zelf met haar ook een keer zo'n taart gebakken en gedecoreerd (ze heeft daar echt allemaal hippe toolies voor).

    Dus als je nog een keer de uitdaging aan wilt gaan kan ik wel wat tips voor je vragen. \

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen