dinsdag 9 augustus 2011

Taart 1: chocolade verjaardagstaart voor Floor

De eerste taart is gebakken en opgepeuzeld! :)

Het verhaal: deze taart is gebakken voor Floor haar 25e verjaardag. Afgelopen zaterdag zijn we met een aantal mensen voor het tweede jaar op rij naar de GayPride in Amsterdam geweest,waar Floor de taart heeft gekregen. Als verjaardagscadeau. Met behulp van servetjes en onze handen hebben we de hele taart opgegeten!

Het recept dat ik heb gevolgd is te vinden op deze website, met wat toevoegingen van Nienke. Zo heb ik Whisky in plaats van Rum gebruikt en heb ik de bananen vervangen door citroen. Van de alcohol proef je sowieso niets (die vervliegt), maar de citroenvulling was zeer geslaagd. De combinatie van het frisse citroen, met chocoladecake en de glazuurlaag van donkere, pure chocolade was zeer aangenaam.

Het proces is om deze taart gebakken te krijgen is goed verlopen! Hoewel ik ervaring heb met het bakken van eenvoudige crumble’s en appelkruimeltaarten, was dit recept een nieuwe ervaring in een nieuwe keuken.
Vrijdagavond heb ik de body van de taart gebakken en laten afkoelen. Het was een mooie, ronde taart die lekker rook en er smakelijk uit zag! Zaterdagochtend heb ik de citroenkwarkvulling en chocoladetopping gemaakt. De eerste actie was het door midden snijden van de taart. En hier ging het helaas mis! De cake-achtige body was tijdens het afkoelen wat ingezakt, waardoor de bovenste helft locaal  dunner was. Dit had tot gevolg dat deze dunne plekken breukplekken bleken te zijn en de bovenste helft dus door midden is gebroken. Gelukkig had ik al bedacht om een chocoladetopping te maken, dus dat was de ideale oplossing om de lelijke bovenkant toch een lust voor het oog te laten zijn! Het mengen van opgeloste gelatine met de citroenkwark vormde niet echt een uitdaging, al viel me op dat er wel behoorlijk wat klonten in het mengsel ontstonden. Hoort dat zo?
Na een laagje jam te hebben aangebracht op de bodem heb ik daar de kwark bovenop gedaan. Het aanbrengen van de bovenkant van de taart was nog even lastig; voor een kort moment dat ik even dat de deksel in heel veel stukjes uiteen zou vallen! Het geheel kon in de koelkast om de gelatine te laten stijven, terwijl ik ondertussen chocola en slagroom met elkaar heb laten smelten voor de topping.  Een mooi glanzend en verdekkend laagje chocola gaf te taart haar aantrekkelijke uiterlijk. En de finishing touch kwam van een klein zakje met choco-kaneel crunch. Een restantje van een pak kant en klare, supereasy te maken brownie.

Kijk vooral naar de foto’s om een indruk te krijgen van het gehele proces en het eindresultaat! Enne, op naar taart nummer 2! :)

2 opmerkingen:

  1. Wat een superleuk initiatief Nien! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Nienke, (nog een keer proberen, reactie van net is ineens weg...)
    Jammer dat ik zaterdag pas later aansloot. Ik had wel een stukje willen proberen!
    Nog een tip: als je een taart in tweeen wilt snijden (boven- en onderkant) kan je in plaats van een mes ook een touwtje gebruiken! Makkelijker en rechter! Succes

    BeantwoordenVerwijderen